Ønskemamma starter blogg

Ønskemamma starter blogg
Ønskemamma. Ønskebarn. Ønskebilde.

mandag 29. september 2014

Det skumle i det fine

Hei på dere på en mandag.
En hektisk helg er over. Langmøte, foredrag og overnatting på Norefjell, teaterstykket Hypokonderen på Oslo nye (moro), hotellovernatting og Sverigetur med mor - forhåpentligvis snart bestemor. Det var fint og slitsomt. Ønskemamma er vant til å ha ganske stor kapasitet for aktivitet, men kjenner på at kroppen er opptatt med sitt og setter ned både farten og formen. 

I morgen er det 8+0 i denne graviditeten. Åtte uker altså. Eller to måneder. Tida går og tida kommer. Enda fire uker til jeg forhåpentligvis kan puste litt lettere. Alt kan jo skje hele tiden, men abortrisikoen er definitivt størst de første 12 ukene av svangerskapet. 

Man antar faktisk at cirka 30 % av alle svangerskap ender i spontanabort. Det er mange. Halvparten av disse vil skje så tidlig at man ikke rekker å finne ut at man er blitt gravid. Aborten vil da oppleves som en noe forsinket og kraftig menstruasjon. Der er heldigvis ikke jeg. Innen kvinnen rekker å oppdage at hun er gravid har risikoen for spontanabort sunket til 15 %. Hvis alt er bra når man kommer til åttende svangerskapsuke har risikoen for spontanabort sunket til 5 %. Der er jeg i morgen altså. 
På nett har jeg funnet dette oppsettet over risiko for spontanabort:
  • 25 – 30 % risiko fra unnfangelse
  • 15 % risiko fra ca. uke 3.
  • 8 % risiko fra uke 6.
  • 5 % risiko fra uke 8
  • 2 % risiko fra uke 9
  • mindre enn 1 % risiko fra 12 uke.
Så etter uke 12, og for oss gamlinger ultralyden på den tiden, puster de fleste lettere. 
Vanligste årsak
60 % av alle spontanaborter skyldes kromosonfeil ved fosteret som gjør at det ikke er levedyktig.
95 % av alle graviditeter med kromosomfeil ender i spontanabort. 
For meg er dette den største skrekken - på grunn av min egen alder. 
Risikofaktorer
Det er foretatt en rekke undersøkelser for å avdekke risikofaktorer for abort. Disse spriker visstnok noe i resultater, men de  ser ut til å være enighet om at risikoen for spontanabort øker i følgende tilfeller:
  • To eller flere foster. I magehuset til Ønskemamma bor det bare en liten en.  
  • Ubehandlet diabetes. Det har jeg heldigvis ikke. 
  • PCOS - polycysyisk ovariesyndrom. Nope - not on my list.
  • Høyt blodtrykk. Enn så lenge ser det bra ut. 
  • Alvorlige tilfeller av lavt stoffskifte. Det har jeg heller ikke. 
  • Røde hunder. Har jeg ikke hatt, og håper jeg ikke får det, men er jo vaksinert. 
  • Chlamydia. Nei, heldigvis ikke. 
  • Mor røyker. Ønskemamma har aldri røkt selv - bare passivt i barndommen.
  • Far røyker. Donor røyker heller ikke. Det hadde vært uaktuelt. 
  • Mor er over 35 år. Yepp. Ønskemamma er jo hele 41 år, så her øker risikoen. 
Klart det er risiko. Det er alltid risiko ved svangerskap. Økt risiko for meg, fordi jeg er over 40 år, veier for mye og har kronisk forhøyet senkning. Så jeg vet jo at risikoen er økt. En stor del av meg tror likevel dette skal gå helt fint. En annen del av meg tar alle forhåndsregler, i tilfellet det likevel ikke skulle gå. Det tenker jeg at er naturlig og helt ok.

Jeg gleder meg til det har gått fire uker til, og denne underlige 12-ukersgrensen forhåpentligvis er overstått. Fant et bilde om håp som jeg synes var så vakkert, så det får avslutte dagens innlegg.  Ha en finfin mandag der ute!


8 kommentarer:

  1. Håper og krysser fingre for dere og har trua. Så på bildet av ønskemamma at hennes ønskebaby blir en veldig fin baby med flotte farger og trekk ! L

    SvarSlett
    Svar
    1. Å, det var koselig sagt. Veldig spent på hvem som bor her inne i magehuset :o)

      Slett
  2. <3 Det går helst bra! Livet som mamma, og med ansvar for andre enn seg selv, er både flott og slitsomt! Alltid noe å bekymre seg over, alltid noen å være redd for, men det deiligste som finns samtidig! Du er flink til å finne fakta som kan roe deg ned! Krysser fortsatt alt for dere to, klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, går dette bra graviditeten ut er det jo bare starten. En spe start på bekymringer livet ut. Og gleder. :o)

      Slett
  3. Husk at du lovet å skrive noe om dagene rundt den positive testen:-)

    SvarSlett
  4. Yes! På torsdag, da skal jeg gjør det tenker jeg. 😊

    SvarSlett
  5. Gratulerer så masse :-) Husk at når du har sett hjerteslag på tidlig ultralyd, så er sannsynligheten for å miste tilsvarende den man har i uke 12. Det er fordi at embryoet kan slutte å utvikle seg uten at man opplever det som blødninger/spontanabort før det går litt tid (i.e. før uke 12). Ved hjerteslag kan du puste like trygt som du vil klare i uke 12 ;-)

    Hilsen 42 årig mor til en jente på snart to, og 5+6 i magen (som gledegruer seg til tidl ul).

    SvarSlett
    Svar
    1. Ååå, det visste jeg ikke.
      Tusen takk for god beskjed anonym - og masse lykke til på ultralyd!

      Slett