Ønskemamma starter blogg

Ønskemamma starter blogg
Ønskemamma. Ønskebarn. Ønskebilde.

tirsdag 23. september 2014

I dag er det 7 + 0

En ny uke har gått, og denne gryende graviditeten er i dag 7 + 0. Syv uker altså.
Og Ønskemamma skal i dag på sin aller første svangerskapskontroll.
Enda fem lange uker til jeg forhåpentligvis kan puste litt lettere.

Men først i dag: GRATULERER så mye til en annen Ønskemamma med donorbarn.
Ei lita jente med termin i oktober bestemte seg for å bli septemberbarn, og ble nettopp født. 2570 gram, 48 cm, velskapt og perfekt. Så utrolig koselig!

Så tilbake til 7 + 0. Min lille, blinkende stjerne er nå cirka 47 cm kortere enn den nyfødte, altså en eneste centimeter lang. Lille knøtt. Livmoren har vokst i størrelse til å være godt over en tennisball stor. Det står i bøkene at buksene trolig vil begynne å bli trange fordi livmoren vokser, og det er jammen riktig.
I svangerskapsuke syv begynner halsen og ansiktet til lille stjerne å formes. Hjertet er nå ferdig dannet med skillevegger, og vi vet at det slår. Embryoets føtter er to millimeter lange. Skjellettet, kraniet, nyrer og blodstrøm og musklene utvikles. Barnet kan allerede nå reagere på berøring. Det kjenner visstnok at man stryker hendene over magen. Allerede nå!  Er det ikke rart? Jeg tror det er biologisk betinget at de aller fleste gravide stryker seg over magen - selv helt fra starten av. 
Trøtthet er vanlig i begynnelsen av svangerskapet står det, og det er jammen riktig. Hormonene gjør at den gravide kan ha behov for to til tre timer mer søvn i døgnet. 
Anfall av trøtthet kan melde seg når som helst på dagen. Ønskemamma kan bare bekrefte dette, og synes det er litt tungt å stå i full jobb og mere til disse trøtteste ukene. Trøttheten skal visstnok ha en evolusjonmessig gunstig side. Den forhindrer fysiske utskeielser som kan sette den gravide og barnet i fare. 

Kvalmen er der om morgenen, og å pusse tenner uten å kaste opp har blitt en ny idrettsgren. I uke 11-13 skal det visst gå bedre, med både kvalme og trøtthet. 
Det gleder jeg meg til. Men jeg klager ikke. Tar mer enn gjerne disse symptomene, hvis det leder til at lille stjerne fortsetter å funkle hele veien til termin. 

Men jammen gleder jeg meg til de mest usikre ukene er over, for det er skumle tider. 
Tenk at det finnes en sånn her inne - akkurat nå. Et bitte, bitte lite menneske som en dag forhåpentligvis skal ha vokst seg stor og sterk nok til å bli født. 

6 kommentarer:

  1. Dette er jo helt fantastisk!!!

    Kvalmen gjorde meg sikker sist jeg var gravid, så lenge jeg var kvalm var jeg trygg på st alt var som det skulle, en bitteliten trygghet i usikkerheten <3
    Det er veldig spennende å følge deg på reisen og jeg føler at det har gått fort fra å ønske til å nå være i gang - Lykke!
    Nyt dagene, lytt til kroppen og rug alt du kan - det er så utvilsomt verdt det!

    Stor klem
    Ann-Christin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er fantastisk, spennende, trist, skummelt og fint. Alt på en gang.
      Kvalme korrelrerer med lavere abortfare, så sånn sett er jeg glad for det. Men behagelig er det jo ikke akkurat.

      Rart å tenke på at dette nesten var utenkelig bare for noen måneder siden.
      Koselig at du følger med på reisen Ann-Christin. :o)

      Slett
  2. Gratulerer med 7 uker!
    Prøv å bytte tannkremmerke. Det hjalp i hvert fall for min del. ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Smart tips! Når jeg tenker meg om har jeg liggende en med lakrissmak fra USA et sted. Den må jeg grave frem - kanskje det går bedre med den.

      Slett
  3. Lykke til på svangerskapskontroll :D
    (jeg skal på min syvende på mandag)

    SvarSlett
  4. Tenk at det har blitt den syvende allerede. Så fort det går!

    SvarSlett