Ønskemamma starter blogg

Ønskemamma starter blogg
Ønskemamma. Ønskebarn. Ønskebilde.

lørdag 12. juli 2014

Det er ikke et fett - tid for diett.

Hoppla!

Så deilig med som og sommer! I morgen kommer visst regnet, men i dag har det vært fantastisk vær. Og solen skinner enda - langt utpå kvelden. Digg! Litt rydding, litt (mye) latskap og litt balkongliv har stått på planen. Og en del planlegging av den kommende Danmarksturen. Snusing på rimelige hoteller og reisemåter. Og litt mat selvsagt.

Jeg veier for mye. Ferdig snakka. Det er dumt, for det er ikke et fett hva man veier ved prøvrerørsbehandling. Å veie for mye er ikke bra for fruktbarheten. Virkelig ikke. Nå er det begrenset hva jeg rekker å gjøre med det de få ukene som er igjen før turen går til Danmark, men noe skal jeg gjøre. Jeg skal gjøre det jeg kan med den tiden jeg har.
Så det er jeg i gang med nå.

Når jeg skulle velge diett for de kommende ukene tenkte jeg;
"Hva er effektivt på kort sikt, og samtidig noe jeg kan leve godt med på lang sikt?"
Jeg kunne selvsagt kastet med på Nutrilett eller en av søstrene hennes. Da hadde jeg garantert gått ned i vekt. Og garantert gått opp igjen etterpå. Det måtte bli noe jeg tror kan være effektivt på langsiktig basis, men samtidig noe som kan være effektivt nok nå. Etter å ha tenkt meg litt om, og etter å ha tatt en telefon til Fedon. Lindberg, bestemte jeg meg for å begynne på Eurodiet. Så det skal jeg skrive litt om i dag - i et innlegg som ikke er sponset...sånn at det er klart :o)

Eurodiet metoden, som den kalles, er en medisinsk, (forhåpentligvis) effektiv og individuelt tilpasset vektreduksjonsmetode. Dietten foreskrives av lege, og går over fire ulike faser. Det er en diett med lavt innhold av karbohydrater og lite kalorier. Samtidig en diett som ikke fanatisk tenker jeg. Og den er enkel - i alle fall etter min oppfatning. 
Det er viktig i en hektisk hverdag. 

I den første fasen, som jeg har tenkt at skal strekke seg over 30 dager, spiser man kun karbohydratfattige og proteinrike Eurodietprodukter som dermed i stor grad erstatter dagens vanlige måltider. Fem produkter per dag i denne fasen, sammen med et lass av utvalgte grønnsaker - minst en halv kilo hver dag.  Som anbefalingen for oss alle altså. 

Metoden strekker seg over cirka åtte måneder (eller lengre om man skulle trenge det) og tilpasses den enkelte. I løpet av de fire ulike fasene begynner man med en ganske restrektiv diett den første måneden, før man gradvis går over til et balansert og sunt kosthold. Den første måneden er det altså fem produkter per dag + grønnsaker. 
I den neste fasen er det fire produkter per dag + grønnsaker + et måltid med kjøtt/fisk/fjærkre eller egg. 

Så blir det færre og færre produkter for hver fase, før man etter planen ender opp med et produktfritt kosthold som ligner middelhavskostoldet jeg er så glad i. Målet er å ende opp med en god og balansert livsstil preget av såkalt smartkarbo - god mat, der mye er grønt og grovt. Jeg kunne selvsagt begynt i den enden, men akkurat nå trenger jeg noe som er mer effektivt.  Så da krysser jeg fingre for at dette skal fungere fint for meg. 
Jeg har stor sans for Fedon Lindberg - ikke bare fordi vi deler greske aner (selv om det selvsagt trekker opp, tjihi!), men fordi jeg mener han er særdeles  kunnskapsrik - uten å være fanatisk. En god kombinasjon. 

I følge Eurodiet sine nettsider skal man i løpet av 10 dager kunne regne med å gå én klesstørrelse ned. Akkurat det tempoet går det nok ikke i for min del. Vektreduksjon går snegletreigt for meg. Erfaringsmessig litt som snegler som kryper over superlim. Det vet jeg etter å ha levd 41 år i denne kroppen, men det er greit. Det går i det tempoet kroppen min bestemmer. Det får være godt nok. Jeg følger oppskriften i alle fall, og må si det er veldig enkelt så langt. Fem produkter og dagen, og grønnsaker i magen. That is it. 

I nettbutikken har jeg nå tilgang på 42 ulike produkter, noe som gjør dietten enkel og variert. Det er alt fra drikker, supper, omeletter, pannekaker og økologiske rundstykker til puddinger, paier, kjeks, barer og mere til. Dagen i dag har f.eks sett slik ut.
Et økologisk rundstykke til frokost - rykende varmt fra stekovnen. 

 En tykk pannekake med bringebærsyltetøy til lunch - deilig på en lørdag. 

 En stor salat med ristede soyabønner til middag. 

Paprikasnacks som kveldskos. Yummiyum!

Også mere grønnsaker. Ingen ting å klage på. Det var 1, 2, 3, 4 måltider så langt i dag. Da mangler det et produkt i dag. Det blir trolig en drikk før leggetid en gang. So far, so good. Enkelt og greit, i sær siden det faktisk inngår økologiske rundstykker blant produktene. Da blir ikke kostholdet sånn veldig annerledes enn det jeg tenker på som normalt. Salater har jeg alltid vært veldig glad i, så der er det ikke noe nytt. 

Det koster noen kroner - i overkant av en tusenlapp i uken i denne første fasen. Om det blir noe særlig dyrere enn livet uten diett vet jeg neimen ikke, for man slipper jo unna all småhandling og alle impulskjøp. Med mindre en skulle snuble over noen ytters lekre grønnsaker selvsagt :o) Men det er klart, det kostet en del å bestille inn for en måned. Derfor fikk jeg ikke startet opp før 1.juli. Men nå er jeg i gang. På tirsdag har det gått to uker siden diettstart. Da blir det spennende å se om det gir noen resultater.

Jeg har regnet ut at jeg rekker syv uker på Eurodiet før turen går til Danmark.
Skal vi håpe på fem kilo ned på de ukene kanskje? Det synes jeg høres ut som et passelig fornuftig mål på den tiden, selv om jeg på sikt må ned mye mer.
Jeg er i alle fall godt i gang. På tirsdag lover jeg å fortelle om noe har skjedd i løpet av de første to ukene - uavhengig av resultat. Fingers crossed. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar