Ønskemamma starter blogg

Ønskemamma starter blogg
Ønskemamma. Ønskebarn. Ønskebilde.

mandag 28. april 2014

Hva skjer a?


Ja, hva skjer egentlig nå? Det tror jeg ganske sikkert at noen lurer på. Så her spretter det ut noen ord om det. Det er altså ikke sånn at jeg tenker og grubler dagen lang - heldigvis. Avgjørelsen er i grunn tatt, men jeg venter. Og forbereder meg.

Akkurat nå venter jeg mest på en tilbakemelding på et brev fastlegen min har sendt til "Avdeling for medisinsk genetikk" ved Rikshospitalet. Det kom opp at Maigaard ønsker et "GO" fra dem før vi tegner kontrakt. Jeg har nemlig en mutasjon. Av alle underlige ting. CYP2C9 heter den. Jeg må innrømme at jeg ikke vet veldig mye om det, men har blitt fortalt at denne mutasjonen, som finnes på bildet under her, gjør at noen medisiner prosesseres annerledes i min kropp.
Ble ikke så mye klokere av det bildet, men på nettsiden til Fürst fant jeg dette:
"CYP-enzymer er viktige for kroppens metabolisme (omsetning) av legemidler. Individuell variasjon i aktivitet av CYP-enzymene medfører store forskjeller i hvilken serumkonsentrasjon som oppnås når ulike pasienter gis samme dose av et medikament. Dette kan føre til mangelfull effekt eller bivirkninger ved standarddoser.
For CYP2C9 undersøkes det for to mutasjoner (*2 og *3). For *3-mutasjonen er enzymaktiviteten redusert med mer enn 90% sammenlignet med et normalt allel. *2-mutasjonen gir redusert omsetningav enkelte av legemidlene som metaboliseres via CYP2C9 (hovedsakelig warfarin og losartan).
Pasienter med nedsatt enzymaktivitet vil få høyere serumkonsentrasjon ved standarddoser og har økt risiko for doseavhengige bivirkninger. For disse pasientene bør dosen justeres ned. Pasienter med økt enzymaktivitet vil få lav serumkonsentrasjon og har økt risiko for terapisvikt. For pasienter med ultrarask omsetning er det aktuelt med høyere doser."

Så sånn er det. Kroppen min fungerer altså litt annerledes enn gjennomsnittskroppen. Dette betyr at Maigaard trenger flere opplysninger. De trenger å vite om de medisinene som de foreskriver til prøverørsbehandling er trygge for meg, om det er noe jeg ikke vil tåle, eller om det er doseringer som må endres. Det er superviktig! Brevet ble sendt i starten av april, og jeg håper ikke det går alt for lang tid før jeg hører noe. Jeg har en flink og grei legevenninnne som har sjekket for meg i de store kloke legebøkene. Hun tror det skal gå bra, så da satser jeg på det, men Maigaard trenger svar fra en spesialist.

Så det er hovedsvaret på spørsmålet "Hva skjer a?"

Mens jeg venter på svaret fra Riksen burde jeg uten tvil begynne med å gå ned i vekt. Jeg veier ganske enkelt alt for mye. Så i går tok jeg en telefon til selveste Fedon Lindberg.
Jeg har stor respekt for ham. Den telefonsamtalen skal jeg skrive om en annen dag.... 

4 kommentarer:

  1. Fedon Lindberg er veldig flink, og spesielt flink på slanking i forhold til hormonforstyrrelser. Man kan i følge ham - med eller uten hormonforstyrrelse - spise seg til en bedre fungerende kropp, også den reproduktive helsen blir selvfølgelig bedre om insulin, og ratio mellom kjønnshormoner virker optimalt, da dette er hjørnestenen i å kunne bli gravid. Lykke til med alt :)

    SvarSlett
  2. Ja, Fedon Lindberg er utrolig kunnskapsrik. Jeg har stor respekt for ham. Også hjelper det jo at han er greker i tillegg selvsagt :o) Han har hjulpet flere par og kvinner med optimalisering av helse før planlagt graviditte, i forhold til vekt - men også i forhold til tilskudd etc. Jeg vet vel nesten ikke om noen som kan mer enn Fedon. Så han hører jeg på.

    SvarSlett
  3. Ja, nå blir det gøy å høre om samtalen du hadde med ham:)

    SvarSlett
  4. Ja Anonym, jeg får skrive om det 1.mai kanskje :o)

    SvarSlett