Ønskemamma starter blogg

Ønskemamma starter blogg
Ønskemamma. Ønskebarn. Ønskebilde.

tirsdag 16. september 2014

I dag er det 6 + 0.

Tirsdag 16.september. I dag er det det som heter 6+0 i denne gryende graviditeten.
Tenk det. Hvis dette varer kommer det til å gå fort og langsomt samtidig kjenner jeg.
I overgangen fra 5 til 6 graviditetsuke begynner hjertet til det bitte lille fosteret å slå. Allerede! Så rart å tenke på. Det lille hjertet slår først uregelmessig med lange pauser, for så å øke til ca. 175 slag i minuttet i 9. svangerskapsuke, for deretter å avta til rundt 130 - 160 slag i minuttet, som er vanlig for et nyfødt barn.

Hvis det fortsatt bor noen inni magehuset mitt så skal dette lille hjertet trolig synes på den aller første ultralyden kommende fredag. Kjempespennende! 

I dag ser lille, lysende stjerne cirka slik ut.
Ønskemamma synes det er rørende, for det begynner å ligne på et helt lite menneske.
Ok, så ligner det kanskje aller mest på en reke, men jeg synes jo det ligner på et menneske. Det lille mennesket jeg kanskje skal bli mamma til. 

Øynene og ørene begynner å formes nå. Celler som skal bli til lever, lunger, magesekk og bukspyttkjertel finner plasseringene sine, slik at de er klare til å utvikle organene. Levercellene begynner visstnok organdannelsen før de andre. De fleste organene er allerede i ferd med å utvikles nå, og mot slutten av uken skal det vokse frem små knopper til armer og bein. Aaaaaaaw!

Ønskemamma er spent, glad, engstelig - og supertrøtt. Lengter etter senga fra sånn cirka lunchtider, og sovner en stund når jeg kommer hjem fra jobb. Knasker folat og omega 3, tar progesterontilskudd tre ganger hver dag, drikker babyklister, jobber fullt, forbereder et par foredrag utenom jobb, har noen koselige kveldsaktiviteter denne uka (blant annet humorforestillingen "Mot i brøsta" i kveld - det passer godt nå)....og håper tiden går kjemepfort frem til fredag ettermiddag. 

Og så håper jeg hardt på at det fortsatt bor en liten, lysende stjerne i magehuset!
Eventuelt en reke altså. 

1 kommentar:

  1. Uke 6, da kom kvalmen som kastet på meg, intet jeg ønsker deg, men en grep påminnelse på at det bor noen der;-)

    SvarSlett