Ønskemamma starter blogg

Ønskemamma starter blogg
Ønskemamma. Ønskebarn. Ønskebilde.

mandag 6. oktober 2014

I dag er det 9+0. Fra embryo til foster.

Så var det blitt tirsdag gitt. Hadde tenkt å skrive litt på søndag fra den første jordmortimen på Rikshospitalet, men så ble det ikke sånn. Og i grunn var det ikke så mye å si om det heller. Det var en times hyggelig prat. Enn så lenge er det jo ikke noe en jordmor kan se, for det er for tidlig at fosteret er synlig uten indre ultralyd. Så det ble med praten, men det var fint det også.  Så i stedet for å skrive besøkte jeg en nyfødt, bitte liten donorjente på søndag. 2700 gram med perfeksjon. Aaaaaaaw!

7.oktober er dagens dato, og det har blitt uke 9+0. Det betyr to ting, eller veldig mange ting egentlig, men to ting jeg har bitt meg ekstra merke i:

Abortrisikoen har nå sunket til 2 %. Det er det fint å tenke på.
Lille stjerne har gått fra embryo til foster. For det er visst forskjell på slikt.
I dag sier google at fosteret skal se ut cirka sånn som dette:
Foreldre.no skriver:
Denne uka er den siste uka av embryonalperioden, og fra nå av brukes benevnelsen foster. Det innebærer at alle organene er ferdig anlagt, men langt fra ferdig utviklet.
Fosteret kan bøye knær og albuer, og fingre og tær synes. Det gjør pusteøvelser og beveger seg mye, men det er så god plass i magen din at du ikke merker det.
Nå begynner utviklingen av de kvinnelige og mannlige kjønnsorganene, men en ultralyd kan fortsatt ikke avsløre om det blir gutt eller jente.
Ellers står det at barnet nå er stort som et jordbær, mens livmoren har fått størrelse som en grapefrukt. Så man holder seg til frukt og bær altså. Den sunne linje. 

"Når må du nok kanskje gå over til gravidebukser" står det flere steder om uke ni av graviditeten, og det er nok riktig. Enda så liten lille stjerne er begynner det å merkes i bukseknappen. Men det ville det vel naturlig nok gjøre for alle som prøvde å putte en grapefrukt med et jordbær inni nedi buksa?  
Enda tre uker igjen til den berømte 12-ukersgrensa nås. Det er virkelig aaalt for nervøst!
Men fint at deg har gått ni uker. Det går fort og sakte. 
Gleder meg til 1.desember! Da er det skikkelig ultralyd på Rikshospitalet. 

4 kommentarer:

  1. Jeg leser...! ;-) Spennende! Selv om jeg ikke alltid kommenterer på innleggene dine, så setter jeg stor pris på at du skriver, og at jeg får lese! Synes det er koselig å få følge deg på veien.

    Mvh HildeSu

    SvarSlett
    Svar
    1. Og jammen er det veldig koselig at du følger meg på vegen også HildeSu!
      Takk for det :o)

      Slett
  2. Wiii! Vi gleder oss sammen med deg!! Takk for at du deler! Klems I :)

    SvarSlett