Ønskemamma starter blogg

Ønskemamma starter blogg
Ønskemamma. Ønskebarn. Ønskebilde.

onsdag 8. januar 2014

Når man savner vanskelige spørsmål

I dag har jeg snakket med Danmark....eller ikke akkurat hele Danmark altså, men med klinikken CFC i København. Copenhagen Fertility Center. De skal være flinke der sies det.

Jeg hadde grudd meg skikkelig til samtalen. Var nervøs, spent og hektisk, med tusen sommerfugler i magen. Urolige sommerfulger. Ikke fordi en telefonsamtale er spesielt skummel, men fordi temaet er så viktig. Det viktigste av alle. Det føltes så avgjørende hva legen på CFC ville si.

Det første som slo meg er at jeg nok ikke er fullt så stødig i dansk som jeg hadde tenkt. Kremt! Dansk tale - rask dansk tale - på telefonen, der du ikke ser den andre, var neimen ikke helt enkelt. Men en samtale ble det. En ganske lang en også, for jeg har jo en zillion spørsmål. Og jeg stilte dem alle (i alle fall mange), og fikk også mange svar. CFC tenker at det egentlig bare er å kjøre i gang og prøve, og de ville i tilfellet prøve med det som visstnok kalles "kort regime" - en hormonbehandling som bare varer i 10 dager. Det var jeg forundret over, ettersom de fleste andre jeg om har hatt det som kalles "langt regime" men så er jeg jo ikke lege heller. Så hva vet jeg?

Jeg fikk noen svar, men jeg savnet spørsmål. Jeg savnet at legen stilte meg spørsmål. Jeg ønsket meg enkle spørsmål, og gjerne vanskelige spørsmål også. Kritiske spørsmål, som krevde gjennomtenkte svar. Det ønsket jeg meg. For det er - forhåpentligvis - et lite liv vi snakker om. Da vil jeg ha tøffe spørsmål. Jeg vil ha noen av alle de vanskelige spørsmålene jeg stiller meg selv - og gjerne noen andre oså. I det minste vil jeg har spørsmål om helsemessige forhold. Om jeg røyker (neida, jeg gjør ikke det men jeg vil at de skal spørre), om jeg drikker mye alkohol og sånne ting.  Men jeg fikk ingen spørsmål. Ikke et eneste et tror jeg. Det synes jeg, som jobber med helse hver dag, var underlig. Nå jobber jeg med psykisk helse, men likevel..... Jeg hadde riktignok sendt dem fire ark med blodprøvesvar. De er viktige. Men blodprøvesvar er jo lite beskrivende for et menneske. Og et menneskesyn.

Så i dag savnet jeg spørsmål. Samtidig ga de grønt lys for å prøve. Og de sa at de trodde det kunne gå. Gisp! Det betyr at jeg står her:


Jeg står ved et veiskille. Et vanskelig veiskille i livet. Jeg stiller meg selv alle de spørsmålene legen ikke stilte. Heldigvis gjør jeg det. Dette skal ikke være et enkelt valg. Og det er det definitivt ikke.

Selv valg av klinikk er vanskelig - det som kanskje er det minste valget av dem alle. Etter samtalen med CFC har jeg i kveld oså sendt en Mail til klinikken Maigaard i Århus. Det er noe med magefølelsen min som trekker i den retningen, uten at jeg helt vet hva det er. Eller kanskje jeg vet det...  Jeg har bedt Maigard om en telefonsamtale. Det håper jeg at jeg får ganske raskt. Ælig talt så håper jeg at jeg får det veldig raskt. Så ville det bli et valg mindre å forholde seg til. Også håper jeg det er en klinikk som vil stille meg mange spørsmål. Tøffe spørsmål. Enn så lenge får jeg stille meg spørsmålene selv.
Det gjør jeg nesten hele døgnet akkurat nå. 

6 kommentarer:

  1. Jeg husker jeg også hadde forberedt meg godt til min journalsamtale med CFC høsten 2012. Jeg var i byen for et kurs, så min foregikk på klinikken. Men det var hurtig overstått, og jeg satt vel igjen med litt det samme - hvor ble det av alle de dypsindige spørsmålene deres? Hadde forventet en slags psykologisk evaluering, men den uteble gitt, de gikk mest på det konkrete og fysiske.

    Etterhvert slo jeg meg til ro med at de nok tolket min mentale helsetilstand utfra svarene jeg ga, at jeg kjente til metoden for inseminasjon og at de som kommer til journalsamtale allerede vet hva de går til når man har reist hele den lange veien. En telefonsamtale er dog mindre forpliktende enn et fysisk oppmøte, men allikevel vil jeg tro den du snakket med var i stand til å lese deg som godt forberedt og parat til å bli mor.

    Uansett, godt å ha den samtalen overstått og få kommet videre i prosessen, tenker jeg :) Blir interssant å høre hva Maigaard sier! Jeg håper å møte dem personlig nå denne helgen... Det avhenger av gyn-scan om en drøy time.

    PS. fortsatt får man en lang remse med tall som skal bekreftes før man får poste her. Måtte også logge inn i Wordpress for å få bruke Open ID.

    SvarSlett
  2. De får mange svar når de hører hva du spør om. Og ikke glem at dette er butikk for dem. De skal ikke sile seg frem til eliten, men sile bort de som ikke bør få behandling. Og jeg vil tro du har gitt dem rikelig nok til å vite at du er god nok. (Du er helt sikkert rikelig god nok.)
    Står du egentlig ved et veiskille? Du har sagt A, ja du har vel sagt både B og C også. Så mitt innspill er å fortsette hele rekka, uansett om den ender i XX eller XY.
    Jeg heier på deg.

    SvarSlett
  3. Ja, vi får håpe det hjertetslys. Og det er godt å ha samtalen overstått. Så kan fokuset rettes fremover. Blir jo kjenmepsenneden for deg også fremover! Spent på å høre hvordan det vil gå :o)

    SvarSlett
  4. Ja Harald, det har du i grunn rett i. Det at de stilles spørsmål gir dem samtidig en del svar. Det hadde jeg egentlig ikke tenkt på, men det er jo helt sant. Jeg liker innspillet ditt om å følge handlingsrekken ut hele alfabetetet når man først har sagt A. Det burde ikke være noe å lure på.... :o)

    SvarSlett
  5. oi så spennende.
    masse lykke til.
    maigaard der har jeg vært. kun til inseminering da. men du for en flott klinikk. kjempe hyggelige folk å herlig atmosfære.
    har ikke vært andre plasser i danmark da. men kan anbefale maigaard.

    har en egen blogg selv. vi er et par da. men vært barneløse lenge. om du er interisert i å lese

    http://naarkommermirakelet.blogspot.no/

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint å høre om gode erfaringer med Maigaard. Gode mennesker er viktig i en slik prosess. Skal snuse innom bloggen deres også :o)

      Slett