Ønskemamma starter blogg

Ønskemamma starter blogg
Ønskemamma. Ønskebarn. Ønskebilde.

tirsdag 4. mars 2014

Grønt vidunder? På avokadohandletur.

Det ramler inn med gode ønskemammatips, og det er jo bra. Dette tipset leste jeg om på nettsiden godt.no denne uka - nemlig avokado. Der sto det:

"Avokado kan øke sjansen for å bli gravid. Det avdekket en studie ved Harvard School of Public Health i USA. Ifølge forskerne kan kvinner som prøver å bli gravide ved hjelp av prøverørsbefruktning tredoble sjansen om de spiser en-umettede fettsyrer. Dette er fettsyrer avokadoen er rik på."




Jeg elsker avokado! Gjerne laks og avokado, eller avokado som guacemole. Og det kan jeg visst bare fortsette å like ser det ut til. Så nå: ut på avokadohandletur!

Visste du forresten at avokado egentlig er en frukt?   

Hele artikkelen kan du lese på godt.no her:
http://www.godt.no/#!/artikkel/22786765/gjoer-tacoen-sunnere-med-denne-vitaminbomben

6 kommentarer:

  1. Høres bra ut!:) Generelt lurt å lese seg opp på hva som har en gunstig innvirkning på kroppen nå som du snart skal starte med hormonbehandlinger. Maten har en direkte innvirkning på hormoner (insulin osv), og det er velfungerende hormoner som skal gi deg en god eggløsning, så verdt å sette seg inn i! Lykke til!!:)

    SvarSlett
  2. Ja, jeg får lese meg opp litt. Jeg kjenner tre som er gravide nå, etter flere forsøk. De har alle brukt akupunktur i sitt siste forsøk, så det er kanskje også en god idé. :o)

    SvarSlett
  3. Jeg må le litt av alle gode tips som florerer (men egentlig er jeg litt oppgitt, for jeg biter på de stadig vekk). Jeg tror neppe avokado har effekten som beskrevet her (tre ganger økt graviditetssjanse i fertilitetsbehandling), men for det er ingen tvil: avokado er sunt!

    Det er klart det har betydning hva vi spiser, ikke minst om graviditet oppstår. Akupunktur har jeg tro på, og det er også forsket på dette med gode resultater. Synd at enkelte fertilitetsklinikker ikke opplyser om dette.

    Men, hvordan går det med deg egentlig? Det har jeg lurt på i det siste. Det er klar forskjell i bloggen din hva du skriver om nå. Du virker som en person med mange tanker og refleksjoner som det er interessant å ta del i :) Men det har ikke vært mye å lese om dette i det siste. Sender deg en god tanke og håper det går bra med deg, etter forholdene.

    SvarSlett
  4. Hehe! Ja, tips og gode råd er det nok av Anonym. Jeg tar alle med en klype salt, men fortsatter å like avokado. Og spiser sikkert litt for mye laks. Det var de miljøgiftene da.... Men jeg elsker sushi!

    Du, det går fint altså. Nå er en slags venteperiode. I samråd med gynekolog Huseby starter jeg noen sykluser frem i tid. Han mente det skulle gå bra etter folikkeltellingen. Det var fint, så ble det ikke like mye stress som jeg først fikk beskjed om.

    Så nå er det mest hverdager og jobb. Prøver å jobbe litt ekstra, men ikke for mye heller. Jeg er heldig som har en jobb der jeg tenker mye på andre, og dermed lite på meg selv, i løpet av arbeidsdagene. Det er fint i en prosess som denne synes jeg. I grunn er jeg generelt glad i jobben min, og takknemlig for at jeg får jobbe tett på mennesker hver dag :o)

    SvarSlett
  5. Akupunktur kan sikkert være verdt et forsøk. Det er utrolig mange som har hatt effekt av det - spesielt dem som har slitt med eggløsning.

    Ellers er det virkelig verdt å holde et kosthold uten for mye sukker og karbohydrater oppmot forsøket. Sukker og det som får blodsukkeret til å svinge kan forstyrre hormonbalansen, og når du skal "i ilden" er det verdt å gjøre alt riktig;)

    SvarSlett
  6. Ja, det er det virkelig. Får gjøre som best jeg kan på de fleste felt fremover :o)

    SvarSlett