Ønskemamma starter blogg

Ønskemamma starter blogg
Ønskemamma. Ønskebarn. Ønskebilde.

torsdag 1. mai 2014

En prat med Fedon Lindberg

Heisann! Håper du har hatt en fin 1.mai.
Som jeg skrev i mitt forrige innlegg har jeg tatt en telefon til Fedon Lindberg. Selveste Lindberg altså. Det er en mann jeg ganske enkelt har dyp respekt for, fordi jeg anser ham som ekstremt kunnskapsrik - og folkelig fornuftig. Det er en god kombinasjon.
Fedon har hjulpet flere kvinner og par med det han kaller optimalisering av helse for å øke sjansen for graviditet. De han har jobbet med har lyktes. De har små, og større, ønskebarn nå. De er der jeg vil være. Optimalisering. Det er et fint ord synes jeg - og noe jeg trenger. For jeg har ikke optimal helse. Jeg veier for mye, og har flere avvikende blodverdier. Det vil jeg gjerne gjøre noe med.

Derfor sendte jeg en mail til  Fedon, og fikk raskt svar om at han er i Athen for tiden, med at jeg bare kunne ringe. Jeg har jobbet litt hos Fedon for en tid tilbake, så vi kjenner i alle fall hverandres ansikter. Så da ringte jeg. Det ble en fin prat. Og flere kloke forslag å ta stilling til.
Mens jeg venter på svar fra Rikshospitalet angående prøverørsbehandling og CYP2C9 er det i grunn bare å begynne på optimalisering av helsa. Fra den dagen jeg får svar fra Riksen må jeg nemlig vente til første dag av neste syklus før jeg kan skrive kontrakt med Danmark. Så er det cirka 50 dager derfra og til turen går mot Danmark. Ja, 50 dager (sånn cirka) er tiden det tar fra første dag av en syklus til egguttaket gjøres. Og i den tiden er det et utall av medisiner som skal inn i kroppen. Det er en belastende prosess, som krever god helse. Jeg har dessvere ikke fullt så god helse som jeg skulle ønske. Men jeg har litt tid på meg for å gjøre gode, helsemessige grep. Ikke veldig mye tid, men litt.

Første post blir antakelig en stor blodprøve/urinprøve til uka, der virkelig nesten alt måles. Den testen heter NutrEval, og måler vitaminer, mineraler, fettsyrer og fettsyrebalanse, tungmetaller, markører for oksidativt stress og mere til tror jeg. En omfattende og spennende analyse, som jeg skal skrive mer om hvis jeg først får tatt den. Fedon synes jeg burde ta den testen, og siden jeg stoler på ham blir det nok sånn. Så det blir trolig trinn 1. Ut fra resultatene på denne testen kan tilskudd skreddersys.

Trinn 2 blir vektreduksjon. Det å gå ned i vekt er et tveegget sverd i forhold til forsøk på graviditet. Ekstra kilo er negativt. Samtidig er det sånn at når man går ned i vekt frigjøres fettløselige avfallstoffer i kroppen, noe som heller ikke er bra med tanke på fertilitet. Da er det i alle fall bra å ha nødvendige tilskudd i orden.

Så det første først - avmarsj til vampyrenes rike og en omfattende blodprøve neste uke. Neste onsdag for å være nøyaktig, for denne prøven bare kan tas på bestemte dager.
Det blir spennende! Har noen av dere tatt testen NutrEval tidligere?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar