Ønskemamma starter blogg

Ønskemamma starter blogg
Ønskemamma. Ønskebarn. Ønskebilde.

søndag 29. juni 2014

Kvinner som får barn sent lever lengre

God morgen!
Blå permanentkrøller in the making, og jeg er straks på vei til Sverige. Turen går til Charlottenberg og Happy Sunday. Oh, happy Sunday! Ser ut til at jeg skal på Beach Holiday faktisk. Skulle du sett! Også jeg som ikke har pakket badedrakt.
Startet morgenen med å lese denne artikkelen fra Health and Medicine på sengekanten. Det var i grunn happy reading. God lesning for Ønskemamma. Hvis jeg får et eller to, men mindre enn fire (det skulle tatt seg ut!) barn i min voksne alder øker visstnok sjansen for at jeg skal kunne nå 95 års alder, og det kunne jeg godt tenke meg!

"Between 1970 and 2006, the number of women who were age 35 or older when giving birth to their first child increased nearly eight times. A study led by Thomas Perls of Boston University School of Medicine has indicated tat having children later in life are more likely to live to be 95 or older. The results of the study were published in the journal Menopause: The Journal of the North American Menopause Society.


The study was in partnership with the Long Life Family Study, which analyzes the genetics and other factors of people with exceptional longevity. This study analyzed 551 families and found out that women who were naturally able to bear children past the age of 33 were twice as likely to live to be 95 years old than women who stopped bearing children before age 30. 
However, the researchers did find one catch: this link only applied to women with three children or fewer. Having four or more children, even at an older age, did not correlate with the extended longevity."
Nå gjelder akkurat denne artikkelen, så handler den om voksne mødre som får barn på naturlig vis. Om den er overførbar til kvinner som  får barn med prøverør er jo ikke sikkert. Men jeg mener det er funnet tilsvarende resultater der. Det er i alle fall lov å håpe. I dag får vi holde oss unge med innendørs beachparty og harryhandling. 
Sweden, here we come!

4 kommentarer:

  1. http://altformamma.no/forum/5090/forum_msg/list/null/naturlig-gravid-som-43-åring-med-bisolvon-hostesaft-min-gladhistorie-#/

    Tips:)

    SvarSlett
  2. Spennende! Takk for tipset. Ved. Maigaard tror jeg de kommer til å anbefale Hjertemagnyl, som skal gjøre samme susen. 😊
    http://www.webapoteket.dk/helbred/hjerte-og-kredsloeb/hjertemagnyl-tabletter-p-407777

    SvarSlett
  3. Man klarer vel aldri helt å stole på at poden blir voksen og klarer å stå på egne bein. Så nekter man vel å legge inn årene. Det ligger mye kraft i viljestyrke, men man skal ha litt flaks også.

    SvarSlett
  4. Ingen blir vel klare til å dø fra barna sine. Kanskje er det en medvirkende årsak til den høyere levealderen, eller kanskje handler det rett og slett om genetisk (og annen) flaks ja :o)

    SvarSlett