Ønskemamma starter blogg

Ønskemamma starter blogg
Ønskemamma. Ønskebarn. Ønskebilde.

fredag 27. juni 2014

Nåler meg her, og nåler meg der

Heisann!
Her startet fredagen med fotsoneterapi med akupunktur. Nåler i ører, hender og føtter.
En ny erfaring for Ønskemamma. Jeg har jo en dobbel helsefaglig utdanning, som fysioterapeut og psykolog, og er i grunn ikke den mest alternative av meg. Men jeg leser samtidig forskning. Der har jeg blant annet funnet disse resultatene fra en av klinikkene i Danmark - Triangelen fertilitetsklinikk.

Forskning på IVF og akupunktur -  Trianglen fertilitetsklinikk.
Vi har gjennomført en stor undersøkelse på Trianglen, som har belyst virkningen av akupunktur hos kvinner i behandling for barnløshet. Undersøkelsen er nå avsluttet og viser meget spennende at graviditetssjansen ved IVF og ICSI økes når akupunktur foretaes før og etter eggopplegging Derfor vil vi fremover anbefale alle våre pasienter, å bli behandlet med akupunktur i forbindelse med eggopplegning.
Dette er statistisk betydende (signifikante) resultater, og er en ytterst spennende bekreftelse av en mindre tysk undersøkelse, som viste samme tendens fra 2002. 
På grunnlag av disse resultatene mener vi å kunne konkludere med at akupunktur har en reell graviditetsforbedrende effekt.

Tilsvarende resultater er funnet i flere forskningsprosjekter. 
Om akupunktur virkelig har noe for seg ved IVF strides de lærde fortsatt om, men det skader i alle fall ikke. I undersøkelsen fra Triangelen var prosentandelen av graviditeter med påvist hjertelyd etter IVF-behandling for dem over 37 år på 25 % hos dem som ikke fikk akupunktur, mot 29 % blant dem som fikk akupunktur. Hvem som fikk hva ble avgjort ved loddtrekning, og 273 kvinner inngikk i studien. 
En økning fra 25 til 29 % er kanskje ikke så mye, men det er jo avgjørende for de 4%.
Så da prøver jeg meg på noen få timer, og så vet jeg med meg selv at jeg har gjort det. Nå er det jo en god stund til jeg kommer til eggopplegging, men fordelene ved akupunktur ved IVF skal visstnok være flere.
Om ikke alt dette skulle stemme setter jeg en knapp på placeboeffekten. Hehe!
Det beste i dag var nesten at akupunkturnålene matchet ringen, og det skal man ikke kimse av. Jeg  er tross alt kvinne, og litt sånn opptatt av farger. Det noteres ellers at det å ta bilde av den ene hånda, mens man har nåler i begge, er en interessant affære.... Au!
På søndag setter jeg kursen mot Sverige, for å handle inn noen av medisinene til prøverørsbehandlingen. Det er nemlig en god del å spare på å handle et utvalg av dem over grensa. Så da drar jeg - på gratis busstur fatisk. Superharry. Men her må det spares der det spares kan, så da er det bare å fikse seg noen blågrå permanentkrøller og tøffe av gårde, sammen med andre med samme hårsveis  :D   Ønsker deg en finfin helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar