Ønskemamma starter blogg

Ønskemamma starter blogg
Ønskemamma. Ønskebarn. Ønskebilde.

onsdag 27. august 2014

Vi har vår egen krimserie!

I dag er det DP6,2dt, altså seks dager etter innsett av et to dager gammelt embryo.
Enn så lenge kjenner jeg verken det ene eller det andre, og det kan gå begge veier.
Det er jo i følge Maigaard cirka 35 % sjanse for at det skal gå, og cirka 65 % risiko for at det ikke skal gå. Ved menstruasjon/negativ test går jeg umiddelbart rett på ny runde.
Det har jeg i allerede en avtale med Maigaard Fertilitesklinikk om.
Selv om det er størst sannsynlighet for å ikke lykkes er det bare å leve i håpet. Ønskemamma mailet et spørsmål til Maigaard i forgårs, og i går fikk jeg et hyggelig svar fra deres overlege, som blant annet innholdt dette:

Kære Dig.
Du kan bestemt leve i håbet, det var et rigtig flot æg der blev lagt op.
Jeg krydser fingre for to streger sener i forløbet.
Med venlig hilsen, John Kirk


Det føles som om magehuset (som en av de andre prøverne så fint kaller det) er tomt. Men jeg jobber jo som psykolog, og vet at følelser ikke er sannhetsbevis. Det er bare følelser. Så det er bare å vente å se, og testdato er ikke før om over en uke enda. Spennende tider. Og så er det enda mye mer spennende i kulissene. Nå om dagen har vi nemlig vår helt egen kriminaliserie. Prøverørskrim!
Tror mange føler seg litt slik akkurat nå:
Jeg er heldig, og er med i to skjulte grupper på Facebook, som bare består av single damer som reiser frem og tilbake til ulike land for prøverørsbehandling. Vi er cirka 30 single damer til sammen i de to gruppene, som bare er to av flere grupper. Hvert år reiser nemlig  flere hundre norske single kvinner til Danmark for prøverørsbehandling. Hvor mange holder NRK sin journalist Ida Jevne på med å finne ut. Noen drar også til andre land enn Danmark, som Finland, Tyskland, Spania eller Hellas.

Disse nettgruppene er av stor verdi. Utrolig stor verdi faktisk. Det er grupper der man kan spørre, grave, være engstelig eller glad - og der det alltid kommer noen "løpende til" med gode råd eller cyberklemmer. En god del av disse damene har jeg også møtt i levende live, noe som gjør det enda bedre.

Stort sett er det alltid en eller annen fra disse gruppene som er midt i et prøverørsforsøk eller et inseminasjonsforsøk. Akkurat nå er det annerledes. Nå er vi nemlig hele fire stykker, som ligger nesten helt likt i løypa. Det er utrolig spennende!
En dag før jeg gjorde mitt egguttak var det en annen fra en av gruppene som gjorde egguttak. Hun fikk ut syv egg, og to embryoer med topp kvalitet ble satt inn igjen. So far so good, men testdato er først om en uke.

Så var det meg dagen etter, som fikk ut tre egg, men der dessverre bare et ble korrekt befruktet. Hvordan deg går med bitte lille embryo vil bare tiden vise.

Tre dager senere hadde en tredje  prøver uttak. Hun fikk ut bare et eneste egg, og det ble dermed noen svært nervøse dager. Til alt overmål lot det seg befrukte, hadde helt topp kvalitet og ble satt tilbake på mandag, som da var tredje dag etter uttak. Weeee!

Mandag hadde også min medprøver, som jeg reiste til Danmark sammen med, innsett. Hun fikk ut hele ni egg på lørdag. Wow! Tre av dem var ødelagt,  og tre ble ikke befruktet. Men tre av dem var flotte, og to av disse emrbyene ble satt tilbake på mandag.

Weeeeee! Nå kommer det dermed straks fire testdatoer som perler på en snor. Eller fem faktisk, for jeg kjenner også en utefor gruppene som har vært på Maigaard, og som har testdato førstkommende mandag. Utrolig spennende!

Et par stykker har barn fra før. De har statistisk økt sjanse for å lykkes med en ny graviditet. Det samme gjelder min medprøver, selv om hun ikke har barn. Hun er 5-6 år yngre en meg og fikk jo satt inn hele to flotte embryoer. Sånn sett ligger jeg definitivt dårligst an blant oss fire, sånn rent statistisk. Men vi håper selvsagt å knuse alle statistikker.
Så nå holder vi pusten for hverandre, og blåser babystøv med store bollekinn.
Man trenger ikke krim på tv når man har ønskemammaprøvegrupper på nett.
Virkelig ikke!

2 kommentarer:

  1. Hei Ønskemamma :) Er det mulig å sende deg en privat email?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er mulig, på onskemamma@gmail.com

      Slett